Historie: van stoomtram tot piano’s

Historie: van stoomtram tot piano’s

De Tussen de huizen aan de Obrechtstraat en de Laan van Meerdervaart reed tussen 1886 en 1915 een stoomtram. Er reden drie lijnen van de HIJSM op dit tracé (lijn 11): Hollands Spoor – Scheveningen (Dorp), Hollands Spoor – Anna Paulownastraat en Anna Paulownastraat – Scheveningen (Dorp). Deze lijnen vielen zeer in de smaak bij de Haagse en Scheveningse bevolking. Vanaf 1904 kregen de lijnen steeds meer concurrentie van de geëlektrificeerde voormalige paardentramlijnen van de HTM. Met name voor de zijtak naar de Anna Paulownastraat liep het passagiersaanbod sterk terug. Toch werd de opheffing van deze lijn nog enige jaren uitgesteld toen in 1907 werd besloten exact bij het eindpunt van de lijn het Vredespaleis te bouwen.

Een belangrijke rol

Een belangrijke rol

Een belangrijke rol

De bouw van het Vredespaleis duurde zes jaar en de stoomtram speelde een belangrijke rol bij de aanlevering van bouwmaterialen. Zo werden bouwmaterialen van de timmerfabriek achter de Obrechtstraat per stoomtram naar het Vredespaleis vervoerd. Op 4 december 1915 viel echter toch het doek voor deze zijtak. Wie goed kijkt, ziet tussen Conradkade en Anna Paulownastraat op meerdere plaatsen nog steeds waar het tracé van de stoomtram heeft gelopen. Zo zijn aan de Reinkenstraat en de Kon. Emmakade huizen gebouwd op het tracé van de stoomtram. Het tramstation, Anna Paulownastraat 78, is tot op de dag van vandaag nog te bewonderen.

Sfeer Vroeger 1

Brinkmann piano- en orgelbouwers

Brinkmann piano- en orgelbouwers

Na het vertrek van de timmerfabriek is het gebouw o.a. vele jaren in gebruik geweest bij Brinkmann piano- en orgelbouwers. Omstreeks 2008 vertrok dit bedrijf naar een locatie in Bezuidenhout. Daar kreeg het o.a. drie grote etalages wat op het binnenterrein achter de Obrechtstraat niet mogelijk was.

Brinkmann piano- en orgelbouwers